Digital Tre

Her skal vi optage lyde, polere dem i AudaCity og bruge dem i SonicPi. Så har vi lært det hele og kan lave noget seriøst larm.

Første halvleg

Først skal vi have optaget noget lyd, der kan bruges og her skal vi lige have en lille bid teori, igen.

Opløsning/bitdybde Redux

I sidste omgang fandt, vi ud af at 16 bit var perfekt til digitalt lyd, 'men' der er et par skumle detaljer som vi sprang lidt hurtigt hen over. Derfor skal vi se lidt på tingene igen, specielt omkring digital optagelse af lyd.

I DigitalTo lavede vi en stiltiende antagelse om, at optagelsen var lavet med den 'perfekte' instilling af volumen og 'perfekt' udnyttelse af dynamikområdet. Det kan man gøre ved mixerbordet, men det er plat umuligt når man optager ude i den virkelige verden og det gør tingene mere komplicerede.

Kvantiserings forvrængning

VU Meter

En digital optager er nådesløs, hvis man sender et for kraftigt signal ind i den. Alt, hvad der går udenfor dens dynamikområde bliver simpelthen klippet af som vist herunder. Det kaldes kvantiseringsforvrængning eller klipning og lyder virkeligt forfærdeligt. Det er dødssynd nummer et indenfor digital lyd.

Kvantisation Distortion

Defensiv optagelse

For, at undgå klipning så optager man ofte ved kun 2/3 af fuldt udslag på VU meteret, man ikke kommer udenfor dynamikområdet. Men det giver et nyt problem.

Sådan en defensiv optagelse vil få et alt for lille effektivt dynamikområde netop fordi man ikke bruger hele området. For, at løse dette problem så laver man ofte optagelser i marken med 24 bit opløsning, sådan at der stadig er rigeligt med dynamikområde.

Når man så kommer hjem i studiet kan man 'normalisere' lyden dvs. booste den til, at fylde hele dynamikområdet og derefter eksportere den i 16 bit.

Typiske filformater

Når man skal gemme lyd fra en optager eller mikser så er det ikke ligegyldigt, hvilket filformat man vælger.

Når man skal udgive ens færdige resultat så kan man godt bruge et destruktivt format, MEN indtil da skal man holde sig langt væk fra dem. Hvis man pakker noget ud, der er destruktivt pakket, behandler det og derefter pakker det destruktivt ned igen så bliver resultatet hæsligt.

Ikke komprimeret

Komprimeret

Ikke destruktiv

Wav, Aiff

ALAC, FLAC

Destruktiv

AAC, MP3, OGG

SonicPi kan bruge; Wav, Aiff og Flac. Dvs. ikke destruktive formater.

Mobiltelefonen som optager

En moderne mobiltelefon er en rimelig god lydoptager og den er altid ved hånden. Det er ret fedt. Men, man skal lige sikre sig, at man bruger en ordentlig app til, at optage med. Den som er standard på iPhone er f.eks. elendig. App'en skal kunne køre 44.1kHz og gerne 48kHz, den skal kunne gemme i WAV format og det skal være let, at få filerne over på en computer.

Vores SoundMeister er ret vild med denne iPhone app fra Røde, men der er mange andre muligheder.

Eksterne mikrofoner til mobiltelefon

Optagelsen bliver naturligvis meget bedre, hvis man bruger en ekstern mikrofon til mobilen. Her er en af vores SoundMeister favoritter til iPhone. Den kan køre 24 bit, 44.1 kHz, 48 kHz og 96 kHz. Sidstnævnte, hvis man stadig tror på BS omkring de høje samplingfrekvenser. Men den er stadig ret fed.

Røde iXY

(Røde iXY)

http://www.rode.com/microphones/ixy

Anden halvleg

Nu skal vi behandle vores optagelser i AudaCity så de kan bruges i vores musik og andre projekter.

Opgaver:

  1. Optage lyd med mobil. Husk 44.1 kHz, WAV format og 24 bit, hvis muligt
  2. Overføre lydfil til computeren. Der er link til en raw optagefil herunder, hvis ikke I har fået optaget noget
  3. Hent lyden ind i AudaCity

  4. Fjern støj med DeNoise

  5. Klip alt andet fra end den fede lyd

  6. Normaliser volumen
  7. Lav stereo optagelse om til to mono spor
  8. Eksporter lyd i 16 bit WAV fil
  9. Brug lyden i SonicPi

Lyde:

Resourcer

https://sonic-pi.net/tutorial.html#section-3-6


Retur til StartSide